Bedrijven besteden veel tijd aan het verzamelen, analyseren, rapporteren en bespreken van de maand-, kwartaal- en jaarcijfers.

Goed om je te realiseren dat deze cijfers niet meer te beïnvloeden zijn. In deze blog een toelichting hoe Lean organisaties juist de focus leggen op de resultaten van vandaag. Zij kunnen hierdoor meteen bijsturen en hebben zo wél direct invloed op de resultaten aan het einde van een periode.

Ben vandaag druk geweest…. met zaken die ik niet kan veranderen

Zo en hoe zag jouw dag er vandaag uit? Toevallig bezig geweest met het verzamelen van de omzetcijfers en het rapporteren over de resultaten uit de afgelopen periode? Of een presentatie bijgewoond om te horen of jouw bedrijf dit kwartaal ‘on target’ ligt?

Goed om je te realiseren dat je dan eigenlijk energie stopt in zaken uit het verleden die je nu niet meer kan beïnvloeden. Een Lean organisatie legt de focus ergens anders.

Focus op resultaten uit het verleden

Als manager heb ik hier zelf ook heel wat tijd in gestoken. Verantwoording afleggen over wat je afdeling dit kwartaal heeft bereikt. Cijfers van de afgelopen periode analyseren, presentaties maken of bijwonen en discussies voeren over de resultaten.

Als leidinggevende ben je ook regelmatig druk met beoordelingsgesprekken en de periodieke functioneringsgesprekken. Ook in deze gesprekken ligt de nadruk eigenlijk op… de prestaties uit het verleden.

Zonder dit echt te beseffen was ik eigenlijk steeds achteruit aan het kijken.

En af en toe keken we, tijdens een dag op de hei, met elkaar vooruit om een jaarplan te maken.

Focus van Lean onderneming

De focus van een Lean onderneming ligt niet zozeer op de resultaten uit het verleden, maar op de processen die deze resultaten creëren. De medewerkers en managers stellen zich steeds de vraag: ‘Hoe moet dit proces nu presteren?’, ‘Wat is de juiste KPI?’ en ‘Presteren we vandaag weer op deze norm?’.

Door iedere dag de performance van de processen te monitoren kun je dagelijks bijsturen en word je aan het eind van het kwartaal niet verrast door tegenvallende operationele cijfers.

Het visualiseren van de proces KPI’s en deze dagelijks in een dagstart bespreken zijn dan effectieve tools die je kan inzetten.

Als de processen dagelijks conform plan functioneren, dan krijg je automatisch de gewenste resultaten aan het einde van een periode.

Tip

Loop eens door je agenda heen en turf eens hoeveel uren je hebt besteed aan achteruit kijken. Vergelijk deze eens met het aantal uren dat je hebt besteed aan het monitoren en bijsturen van de primaire processen.

Er staat op YouTube ook een interessante lezing van de Amerikaanse Lean ondernemer Art Byrne waarin hij dit fenomeen aanstipt: aanrader!

Achteruitkijken onzin?

Zijn de cijfers van de afgelopen periode dan niet belangrijk? Zeker wel, maar als je als organisatie je focus wat meer verlegt op hoe de primaire processen vandaag presteren, dan ben je bezig met de oorzaak in plaats van het gevolg en heb je wél direct invloed op de resultaten.

Meer informatie

Mocht je hier meer over willen weten of ben je benieuwd wat een samenwerking met Simelius jou kan opleveren?

Meer informatie